Blogs, ze zijn er in vele soorten en maten. Van persoonlijke verhalen tot zakelijke artikelen en alles ertussenin. Het ene blogartikel is meer dan 1.000 woorden lang, terwijl het andere juist vooral uit afbeeldingen bestaat. Een ding hebben ze echter allemaal gemeen: ze zijn geschreven voor een publiek. Zoals een kok maaltijden bereidt om gegeten te worden, zo schrijft een blogger artikelen om gelezen te worden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je een blogartikel schrijft dat mensen willen lezen? Ik geef je 6 tips.

1. Ken je doelgroep

Voordat je een letter op papier zet, is het belangrijk om te bepalen wie je lezers zijn. Voor wie ga je schrijven? Het maakt behoorlijk wat verschil of je schrijft voor consumenten, mkb’ers, 65-plussers, sporters, verpleegkundigen of hondenliefhebbers. Om maar wat doelgroepen te noemen. Heb je een blog over wielrennen, dan wil je informeel en inspirerend schrijven voor andere wielerfanaten. Ben je ondernemer en richt je je op de B2B-markt, dan is een zakelijke schrijfstijl meer geschikt. En een zorginstelling moet juist schrijven voor een brede doelgroep. Sommige schrijvers vinden het prettig om een (fictief) persoon in gedachten te nemen voor wie ze schrijven. Dit wordt ook wel een persona genoemd. Met een persona geef je jouw doelgroep letterlijk een gezicht. Bijvoorbeeld buurman Bas, tante Thea of Mark de marketeer.

2. Kies je onderwerp slim

Zonder onderwerp geen blog. Kies bij voorkeur een onderwerp waar je veel vanaf weet. Dit scheelt je veel researchwerk en het zorgt ervoor dat je net iets extra’s kunt toevoegen aan je artikel. Iets wat jouw blog aantrekkelijker maakt, dan de andere 98 artikelen die al over dit onderwerp geschreven zijn. Huh? 98 andere artikelen? Inderdaad, op het oneindige internet is alles zo ongeveer al een keer besproken. Maak het jezelf dan ook niet onnodig lastig door te proberen om een origineel onderwerp te bedenken. Bedenk liever een originele invalshoek. Een invalshoek die ervoor zorgt dat je lezers écht iets hebben aan jouw artikel en blijven terugkomen voor meer informatie. Dat lukt je door te zorgen voor herkenbaarheid. Dat gevoel van ‘ja, dat heb ik ook altijd!’ Leer je doelgroep dus kennen en vraag je klanten of lezers wat zij graag zouden willen weten.

3. Zorg voor een ijzersterke opbouw

Nu is het tijd om daadwerkelijk te gaan schrijven, maar waar begin je? Met het opstellen van een goede structuur. Dit geeft je houvast tijdens het schrijven en het zorgt ervoor dat je de aandacht van de lezer vasthoudt. Zo’n ijzersterke opbouw van je blogartikel bestaat uit:

  • Een duidelijke en aantrekkelijke titel, die je doelgroep prikkelt om verder te lezen.
  • Een pakkende inleiding waarin je direct duidelijk maakt waar het artikel over gaat en wat de lezer kan verwachten van de rest van de tekst.
  • Korte alinea’s met witregels en tussenkopjes. Behandel per alinea één thema van je onderwerp. Maak je een opsomming? Gebruik dan bullets in de tekst.
  • Een goede afsluiting waarin je de lezer aanzet tot actie. Dit wordt ook wel een ‘call to action’ genoemd.

4. Schrijf zoals je praat

Spreek jij je klanten normaal gesproken altijd met ‘je en jij’ aan? Ga dan in je blog niet plotseling ‘u’ gebruiken. Probeer ook niet opeens populair te doen met straattaal, omdat je een jongere doelgroep wilt bereiken. Tenzij je die straattaal natuurlijk tot in de puntjes beheerst. Kortom, schrijf het op zoals je het zou vertellen. Alleen de ‘uhm’s’ en je favoriete stopwoordjes mag je achterwege laten. Een goede stelregel voor het schrijven van blogartikelen is: ‘als je het zo niet zegt, dan moet je het ook niet zo opschrijven’.

5. Vergeet Google niet

Als je wilt dat je blog gelezen wordt, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je blog gevonden wordt. Daarom is het verstandig om tijdens het schrijven rekening te houden met de online vindbaarheid in Google. Dit doe je door gebruik te maken van SEO (zoekmachineoptimalisatie). SEO bestaat uit ontzettend veel technieken en het bijhouden ervan is een vak apart. Toch zijn er enkele basisregels die je online vindbaarheid verbeteren:

  • Gebruik relevante zoekwoorden (keywords) in je tekst. Dit zijn woorden waarop je gevonden wilt worden. Veel gebruikte combinaties vind je door je kernwoord in Google te typen en te kijken welke suggesties Google geeft. Ook zijn er diensten als Google Keyword Planner en Übersuggest die je daarbij kunnen helpen.
  • Verwerk de keywords in links naar andere artikelen op je website. Let er wel op dat dit artikelen zijn die aansluiten bij de zoekwoorden en die inhoudelijk interessant zijn voor de doelgroep.
  • Schrijf een meta-description. Dit is de korte tekst die getoond wordt in de zoekresultaten. Maak deze tekst niet langer dan ongeveer 155 tekens.
  • Zorg voor een goede opmaak van je tekst, waarbij je titels altijd in H1 zet en voor tussenkopjes H2 t/m H6 gebruikt. Belangrijke woorden maak je dikgedrukt.
  • Gebruik afbeeldingen of video’s in je blog. Laat Google wel weten wat het is door de bestandsnaam (met keyword) en omschrijving van de afbeelding goed in te vullen.

6. Geef je blog de aandacht die het verdient

Gefeliciteerd, je hebt nu een blogartikel geschreven dat staat als een huis. Tijd om ‘m te publiceren en in de spotlights te zetten. Het beste tijdstip om je blog te publiceren, hangt af van je doelgroep en onderwerp. Zo zal een blog over sinterklaasgedichten in de zomer een stuk minder goed gelezen worden, dan in december. En staat men in het weekend meer open voor blogs over sport en vrije tijd. Voor de meeste zakelijke blogs geldt dat dinsdag t/m donderdag rond lunchtijd een goed moment is om je blog te publiceren. Wanneer je blog eenmaal gepubliceerd is, kan je hem gaan verspreiden onder je doelgroep. Neem het artikel op in je nieuwsbrief en deel hem via je social media kanalen. Schroom ook niet om je netwerk te vragen het blogartikel te delen voor een nóg groter bereik.

Wil jij ook graag ijzersterke blogartikelen op jouw website en neem je je keer op keer voor om nu eindelijk echt te gaan bloggen, maar komt het er steeds niet van? Laat ze dan voor je schrijven! Met een blogabonnement van JIProducties krijg je iedere maand twee spiksplinternieuwe blogs aangeleverd, die voldoen aan al jouw wensen. Meer weten? Neem gerust contact op!

Delen
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin