Een goede sollicitatie- of motivatiebrief schrijven, kan een hele uitdaging zijn. Zeker als schrijven niet je vak is en je veel liever praktisch bezig bent. Of met cijfers in plaats van letters. Met enige regelmaat krijg ik dan ook de vraag of ik een sollicitatiebrief wil controleren. Niet per se op schrijffouten, want die haalt Word er wel uit, maar veel meer op taalgebruik, zinsconstructie en opbouw van de brief. Want hoe zorg je er nu voor dat jouw enthousiasme over die gave vacature van het papier knalt?

1. Schrijf een pakkende introductie

De gemiddelde HR-adviseur of recruiter heeft het ontzettend druk. Het is daarom zaak om meteen de aandacht te trekken met een goede openingszin. Ik schrijf bewust ‘een goede openingszin’ en geen ‘creatieve’ of ‘originele openingszin’, omdat je brief moet passen bij de organisatie en de vacature waarop je solliciteert. Solliciteer je bij een vooruitstrevend reclamebureau? Dan is een frisse, unieke openingszin bijna een must. Wil je echter aan de slag als receptioniste bij een makelaarskantoor, dan kun je beter voor een wat meer formele aanpak kiezen. Een goede tip is, om de toon van je brief aan te passen aan die van het bedrijf. Kijk daarom op welke manier de vacaturetekst is geschreven en hoe ze hun klanten aanspreken op hun website en social mediakanalen. De lezer moet meteen het idee hebben dat jij past binnen de organisatie en tegelijkertijd getriggerd worden om verder te lezen. Zet daarom in ieder geval in je eerste alinea:

  • Op welke functie je solliciteert
  • Waarom je op deze functie solliciteert
  • Een persoonlijke noot

Door in de eerste alinea een persoonlijke noot toe te voegen in de vorm van een kleine anekdote, een karakteromschrijving of motivatie, krijgt de lezer een beter beeld van je.

Voor een functie als tekstschrijver:

“Ja ik wil. Bij jullie aan de slag als tekstschrijver. Ik ben al van jongs af aan gefascineerd door de magie van woorden. Toen ik er als kleuter achterkwam dat ik nog twee jaar moest wachten totdat ik eindelijk mocht leren lezen en schrijven, was de teleurstelling groot. Hoezo poppenhoek? Ik wilde een boek!”

Voor een functie als receptioniste:

“Met veel interesse las ik de vacature van receptioniste op uw website. Graag wil ik solliciteren naar deze functie, omdat ik weet hoe belangrijk het is dat mensen zich welkom voelen. Of ik nu iemand op straat de weg wijs of vrijwilligerswerk doe bij de plaatselijke tennisvereniging; ik doe het met veel plezier en help mensen graag op een vriendelijke manier verder.”

2. Stel jezelf voor

Een werkgever zoekt iemand die past bij het bedrijf en ook andersom is het fijn als jullie ongeveer dezelfde waarden, normen, visie en ambitie hebben. Zodat jij je straks helemaal thuis voelt in je nieuwe baan. Stel jezelf dus zo goed mogelijk voor in je sollicitatiebrief en vertel waarom jij past bij het bedrijf of de organisatie. Kijk hierbij goed naar de vacaturetekst. Staat er bijvoorbeeld in dat het een klein en informeel bedrijf is, dan kun je prima aangeven dat jij het beste tot je recht komt in een informele werkomgeving met betrokken collega’s die graag een stapje extra voor elkaar zetten. Vertel ook iets over je achtergrond, de keuzes die je tot nu toe hebt gemaakt in je carrière en je persoonlijke interesses en ambitie. Zo kan de recruiter beoordelen of jouw verwachtingen aansluiten bij de functie. Zorg er wel voor dat het geen herhaling van je cv wordt of een compleet levensverhaal van drie A4’tjes. Beperk je tot relevante feiten en laat blijken waar jij enthousiast van wordt in je werk.

3. Vertel waarom jij de ideale kandidaat bent voor de functie

Vervolgens beantwoord je de hamvraag: waarom moeten ze jou uitnodigen voor een gesprek? De truc hier is om jezelf te verkopen zonder opschepperig te worden. Dit doe je door concrete voorbeelden te benoemen waaruit jouw geschiktheid voor de functie blijkt. Benadruk hierbij persoonlijke eigenschappen die aansluiten bij de functievereisten. Voor een salesfunctie kun je bijvoorbeeld vertellen over jouw ongekende talent om de beste deals binnen te slepen, inclusief behaalde resultaten. Zijn ze op zoek naar een teamplayer? Schets dan een concrete situatie waarin je succesvol hebt samengewerkt en wat jouw rol binnen het team was.

4. Vergeet de afsluiting niet

Je hebt een geweldige motivatiebrief geschreven en de aandacht getrokken van de recruiter of HR-adviseur. Maar hoe zorg je er nu voor dat je die aandacht vasthoudt tot op het allerlaatste moment en uitgenodigd wordt voor een gesprek? Door in je afsluiting nog net even dat ene zetje in de rug te geven. In marketingtermen wordt dit ook wel een call to action genoemd. Een oproep tot actie. Afhankelijk van de functie en het bedrijf kan dit op verschillende manieren.

Zakelijk:

“Voor meer informatie verwijs ik u graag naar mijn cv. Heeft u naar aanleiding van deze brief nog vragen, dan kunt u altijd contact met mij opnemen. Uiteraard ben ik bereid om mijn cv en motivatie in een gesprek toe te lichten.”

Informeel en persoonlijk:

“Kortom, ik ben erg enthousiast over deze vacature. Graag kom ik een keer koffie drinken om mijn motivatie en ervaring toe te lichten in een persoonlijk kennismakingsgesprek.”

Met een knipoog:

“Naast mijn inhoudelijke kennis en ervaring, sta ik ook bekend als een meester in het bakken van appeltaarten. Graag laat ik mijn toekomstige collega’s een stukje proeven. Zorgt u voor de koffie?”

Belangrijk bij het schrijven van een goede afsluiting, is dat je aanvoelt wat passend is bij de bedrijfscultuur, zodat je op een positieve manier opvalt tussen alle andere sollicitaties. Vermijd daarbij onzeker taalgebruik, zoals zinnen waarin woorden staan als: eventueel, misschien, hopelijk en eigenlijk. Aan de andere kant wil je ook niet arrogant overkomen, want men zoekt niet alleen een competente collega, maar ook een aardige collega. Schrijf dus liever niet: “Zoals u ziet ben ik uitermate gekwalificeerd voor deze functie. Ik zie de uitnodiging voor een gesprek met vertrouwen tegemoet.” De kans is dan namelijk groot dat je brief, ondanks je kwalificaties, toch in de prullenbak belandt. En dat zou zonde zijn.

Delen
Facebooktwitterlinkedin