
Een verhaal goed overbrengen is niet altijd even makkelijk. Hoe vaak lees je niet een tekst die vaag, abstract of aan de oppervlakte blijft? Als lezer mis je de kern van het verhaal of je haakt af, omdat je je aandacht er niet bij kunt houden. Dat is jammer, want verhalen die boeien en inspireren zijn een krachtige manier om een visie of boodschap over te brengen. Met een boeiend verhaal verander je abstracte begrippen, saaie feiten en dertien-in-een-dozijn algemeenheden in inspirerende betogen, overtuigende artikelen en betekenisvolle vertellingen. Zo vergroot je de aantrekkingskracht van jouw organisatie bij klanten, cliënten of leden, medewerkers en community.
Met JIProducties help ik je graag bij het helder krijgen van jouw verhaal. Samen vinden we precies die woorden die vertellen wat jij wilt zeggen. Wat dit van jou vraagt? Lef om te gaan staan voor wat er werkelijk toe doet. Wat is de identiteit van jouw bedrijf of organisatie? Waar sta je voor? Wat drijft jou en je collega’s? Waarom kom je ’s ochtends uit je bed? En dan bedoel ik niet ‘we willen klanten helpen’ of ‘wij staan voor optimale service’. Dit geldt immers voor vrijwel elk bedrijf. Waarmee maak jij echt het verschil?
Corporate storytelling
Een treffend organisatieverhaal is de glimlach waarmee klanten de deur uitlopen, de trots waarmee medewerkers vertellen over hun baan en het enthousiasme waarmee jouw community bijdraagt aan een betere wereld. Kortom, het is de positieve energie waar jouw bedrijf of organisatie op draait.
Met corporate storytelling krijg je die positieve energie boven water. Het gaat hierbij om de missie, visie en kernwaarden die vaak verstopt zitten in jaarverslagen, beleidsplannen, strategiestukken én in de verhalen die mensen elkaar vertellen in de wandelgangen. De truc is om daar de rode draad of het overkoepelende thema uit te halen en dit te vertalen naar een eenduidige, onderscheidende en betekenisvolle identiteit. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik het corporate storytellingtraject ontwikkeld dat bestaat uit:
- informatie verzamelen: wat is er al, wat ontbreekt nog?
- mensen interviewen: wat drijft hen en waarom? Waar zijn zij trots op?
- op zoek gaan hét kernverhaal dat resoneert in alle lagen van de organisatie én daarbuiten.
- het verhaal tot leven brengen op een manier die past bij de organisatie en doelgroep.
- een pakkende ‘Over ons’ of ‘Werken bij’ pagina schrijven voor op de website.
Na dit traject heb je een pakkend organisatie- of werkgeversverhaal waarin jouw missie, visie en kernwaarden zijn verweven, inclusief een ‘Over ons’ of ‘Werken bij’ pagina.
Speech of presentatie
Storytelling vormt de basis van elke goede speech of presentatie. Het helpt de aandacht van je publiek vast te houden en je boodschap over te brengen. Op een manier die beklijft. Door een verhaal met bezieling te vertellen, kun je wat er leeft in jouw hart of hoofd op overtuigende wijze overbrengen zonder dat je de draad kwijtraakt of verzandt in onnodig veel details.
Worstel jij met het schrijven van een speech of presentatie? Ik kan helpen bij het:
- helder krijgen van de kernboodschap.
- aanbrengen van structuur in je verhaal.
- verbinden van jouw boodschap met de behoeften van je publiek.
- vinden van de juiste tone of voice.
- vinden van creatieve of verrassende invalshoeken.
- borgen van de juiste balans tussen informeren, overtuigen en inspireren.
- inzetten van metaforen en persoonlijke anekdotes die de kernboodschap ondersteunen.
- schrijven (of begeleiden bij het schrijven) van je speech of presentatie.
Praktijkverhaal of klantcase
Een inspirerend voorbeeld of geweldig klantverhaal is voor anderen vaak een zetje in de rug om zelf ook tot actie over te gaan. Of het nu gaat om een aankoop, lidmaatschap of het opzetten van een vergelijkbaar project voor de eigen achterban of in de eigen regio.
Sociale bewijskracht is niet voor niets een van de zeven overtuigingsprincipes van Cialdini. Mensen zijn altijd op zoek naar gelijkgestemden die al eerder voor een vergelijkbare keuze of uitdaging hebben gestaan. Daarom lezen we graag eerst reviews van een hotel, nieuwe laptop of verzekeraar voordat we de knoop doorhakken. Ook leren we graag van de tips en ervaringen van de mensen die ons voor zijn gegaan.
Bovendien willen potentiële klanten, cliënten of leden graag weten wat ze kunnen verwachten, hoe jij, jouw team of organisatie te werk gaat en wat het hen oplevert. Die informatie kun je kwijt in een praktijkverhaal of klantcase.
Samen zoeken we een mooi project uit waar alles in zit: de klantreis, de gekozen oplossingen, producten of diensten, de uitgevoerde werkzaamheden, de toegevoegde waarde en de uiteindelijke impact voor de doelgroep. Al deze aspecten brengen ik in kaart door te spreken met de projectleider(s), experts en andere betrokkenen. Met als resultaat: een authentiek succesverhaal dat tot de verbeelding spreekt en leerzame tips en adviezen voor de doelgroep.
Persoonlijk leiderschapsverhaal
Bevlogen medewerkers, enthousiaste klanten of inspirerende leiders zijn goud waard. Zet storytelling in en geef hun het podium dat ze verdienen. Een interview of persoonlijk leiderschapsverhaal is daar een ideaal format voor. Dit geldt ook als je jezelf als leider, bestuurder, changemaker of thoughtleader op de kaart wilt zetten. Met een persoonlijk leiderschapsverhaal versterk je jouw boodschap, inspireer je anderen én geef je de organisatie een gezicht. Ook kun je een persoonlijk interview gebruiken om nieuwe collega’s, het management of het bestuur voor te stellen.
Een persoonlijk leiderschapsverhaal of artikel omvat altijd:
- een korte briefing om de doelstellingen helder te krijgen.
- een telefonisch interview om de essentie van jouw boodschap boven tafel te krijgen.
- handvatten om je eigen stem en de bezieling van je verhaal te vinden, zodat je anderen kunt raken.
- een impactvolle, authentieke tekst die recht doet aan jouw persoonlijkheid en boodschap.
- de mogelijkheid om feedback te geven.
Strategisch narratief voor succesvolle samenwerking
Een strategisch narratief kan nuttig zijn bij projecten of programma’s waarbij verschillende partijen samenwerken en vanuit hun eigen perspectief communiceren naar de achterban. Het zorgt ervoor dat alle verhalen op dezelfde fundering zijn gebouwd, waardoor je de rode draad makkelijker kunt bewaken. Voor de samenwerkende partijen is zo in een oogopslag duidelijk wat de kernboodschap is en wat de onderliggende verhalen en perspectieven zijn.
Samen schetsen we het gewenste toekomstbeeld. Het verleden (waar komen we vandaan?) en het heden (waar staan we nu?) zijn vervolgens het vertrekpunt om gezamenlijk te werken richting die stip op de horizon. Daarbij kunnen we verschillende pijlers onderscheiden die ondersteunend zijn aan de doelstellingen en kernboodschap. Denk aan meerdere doelgroepen, invalshoeken, thema’s of oplossingen.
Omdat niemand een glazen bol heeft en de wereld continu verandert, is een strategisch narratief geen voorgekauwd stappenplan. Het is eerder een richtinggevend verhaal dat de samenhang weerspiegelt tussen de betrokken partijen, doelstellingen, thema’s en oplossingen. Het is een uitnodiging om samen te werken en mee te denken om zo vanuit de eigen invloedssfeer te bouwen aan het gewenste toekomstbeeld.
Het opstellen van een strategisch narratief voor een succesvolle samenwerking gebeurt meestal in meerdere sessies waarbij storylistening een grote rol speelt. Op die manier verbinden we tastbare informatie aan zachte waarden als relaties, gedrag, drijfveren en motivatie.
Prijskaartje
Mijn schrijfwerk is altijd maatwerk, dat geldt ook voor het bijbehorende prijskaartje. Om toch een indicatie te geven: voor een praktijkverhaal van zo’n 1.200 woorden inclusief interview betaal je rond de 350 euro (excl. btw). Neem gerust contact op om een verkennend gesprek in te plannen, dit is altijd gratis. Dan onderzoeken we samen of er een match is en wat ik voor je kan betekenen.