Training & Advies

Je hebt teksten geschreven voor je website of er moet een visiestuk komen dat resoneert op verschillende niveaus binnen je organisatie, maar het verhaal komt maar niet van de grond. De teksten missen een touch of je ne sais quoi, een beetje sparkle, wat extra vuur en bezieling. Of je wilt je organisatieverhaal, mission statement, propositie, presentatie of salespitch beter, creatiever en aantrekkelijker verwoorden en je weet niet goed waar je moet beginnen.

Met plezier deel ik mijn kennis en kunde op het gebied van storytelling en copywriting om zo de kern van jouw verhaal helder te krijgen en je teksten een extra boost te geven. Wat ik voor je kan betekenen:

  • scherpe vragen stellen om de kern van je verhaal helder krijgen.
  • opstellen van communicatierichtlijnen, schrijfwijzers en templates.
  • tekstadvies geven met betrekking tot een specifieke tekstuele uitdaging.
  • trainingen verzorgen op het gebied van storytelling, creatief schrijven en je eigen tone of voice vinden.

Thema’s waar ik onder andere aandacht aan besteed zijn:

  • storytelling, storylistening, storyfinding en storywriting.
  • tekstbeleving.
  • jouw onderscheidend vermogen in de spotlight zetten.
  • je eigen tone of voice vinden.
  • juiste spelling en grammatica.
  • doelgroepgericht schrijven.

Trainingen zijn altijd InCompany (op locatie of digitaal) en worden in overleg samengesteld.

Storytelling voor verandering & vooruitgang

Je wilt graag een heldere toekomstvisie neerzetten waarmee je medewerkers, partners en andere betrokkenen overtuigt, enthousiasmeert en motiveert. Met alleen het verwoorden van plannen, beleid en cijfers kom je er niet. Ook de achterliggende gedachten, drijfveren en emoties zijn belangrijk. Je kunt namelijk pas echt constructieve stappen voorwaarts zetten als je beide werelden met elkaar in lijn brengt.

Daarom maken we in dit traject de verbinding tussen jouw persoonlijke drijfveren als directeur, leidinggevende of aanjager en de toekomstvisie voor je organisatie. Het vertellen van je persoonlijke verhaal is hierbij niet een doel op zichzelf. Het is het fundament voor de toekomst waarbij de nadruk ligt op het realiseren van jouw vooruitstrevende visie en missie. Een mooie ambitie verdient immers een goed verhaal. Een verhaal dat inspireert, enthousiasmeert en mensen in beweging krijgt. Door je verhaal helder en gestructureerd neer te zetten, maak je jouw missie en visie invoelbaar. En omdat verhalen verbinden, dient jouw verhaal als springplank voor de ervaringen en verhalen van medewerkers, klanten en leveranciers. Zo gaat de visie leven en vormt het de rode draad in alles wat jullie doen.

Hoe gaan we dat doen? Het persoonlijke achtergrondverhaal (the why) is het vertrekpunt. Daarvoor plannen we een interview in. De vervolgstap is het beter leren kennen van de verhalen die leven in de organisatie met behulp van input van het (management)team. Om een goed verhaal te vertellen moet je namelijk eerst goed luisteren. Storylistening vóór storytelling dus.

Op die manier leggen we de thema’s bloot die de gewenste organisatieverandering in de weg staan of juist een boost kunnen geven. Elke verandering roept immers emoties, weerstand en vragen op. Een effectief visie- of veranderverhaal onderkent dit en geeft antwoord op de vragen die leven, zodat medewerkers niet langer vragen ‘waarom doen we dit?’ maar ‘hoe kan ik hieraan bijdragen?’ Zo creëren we samen het overkoepelende kernverhaal dat resoneert in alle lagen van de organisatie én daarbuiten.

Op basis hiervan zijn verschillende aanvullende teksten mogelijk zoals een over-ons-pagina, een werken-bij -pagina, testimonials en blogartikelen.

Workshop storytelling

Veel organisaties maken dagelijks ongemerkt gebruik van storytelling. Denk aan de informele en formele verhalen die collega’s aan elkaar en aan klanten vertellen, tijdens presentaties, via blogs, artikelen en nieuwsbrieven en bij het maken van plannen voor de toekomst.

Daarbij is de een meer een geboren verteller dan de ander, maar met de juiste tools op zak kan iedereen impact maken met een goed verhaal. Deze tools, ook wel storytellingprincipes genoemd, helpen je bij het vormgeven en opbouwen van je verhaal. Ook zijn ze toepasbaar op de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Ieder mensenleven kun je immers beschouwen als een verhaal. Van verhalen over leiderschap tot loopbaanplanning en de zoektocht naar een zinvol bestaan; ze kennen allemaal overeenkomsten met de narratieve structuur die ook wel de de reis van de held (beschreven door Joseph Campbell) wordt genoemd. Deze narratieve structuur omvat 12 stappen die je in meer of mindere mate in elk verhaal tegenkomt. Of het nu gaat om een oud volksverhaal, een moderne actiefilm of een zakelijke ontstaansgeschiedenis.

Het concept van storytelling en narratieve structuur heb ik in een praktische workshop gegoten, waarbij je leert:

  • hoe je de principes van een goed verhaal herkent en zelf inzet;
  • dat verhalen voor het oprapen liggen;
  • hoe je je publiek kunt raken en meenemen in nieuwe inzichten;
  • hoe een verhaal helpt helderheid te scheppen in de reis die je als mens en organisatie aflegt.

Het is een interactieve workshop van ongeveer 3 uur waarbij medewerkers zelf aan de slag gaan met individuele- en groepsopdrachten. Dit is interessant voor iedereen die wel eens een artikel schrijft of presentatie geeft, maar ook voor wie vorm wil geven aan de persoonlijke levensreis en ontwikkeling.

Het betreft een InCompany training (op locatie of digitaal) en die we in overleg samenstellen. Je betaalt hiervoor 745 euro (excl. btw). Dit is inclusief:

  • Voorbespreking en afstemmen van de inhoud en doelstellingen.
  • Reiskosten en reistijd.
  • 6 tot maximaal 12 deelnemers.
  • Hand-outs en een pdf van de presentatie na afloop.

Digitaal kopje koffie

Of je nu zelf (aspirant) tekstschrijver bent of een ondernemer die veel schrijft, soms wil je gewoon even sparren over een tekst of over jouw ontwikkeling als tekstschrijver. Daarom heb ik een digitaal kopje koffie in het leven geroepen. Tijdens deze online sessie van een uur geef ik antwoord op je vragen, denk ik mee over over drempels, valkuilen en beren op de weg en geef ik advies. Er zijn drie varianten. Je leest hieronder welke dat zijn en wat ze inhouden.

1. Snel beter schrijven

Wil je jouw schrijfvaardigheden verbeteren? Maar zie je een uitgebreide schrijfcursus niet zitten? Boek dan een digitaal kopje koffie om snel beter te leren schrijven. Ik help je jouw teksten naar een hoger niveau te tillen.

Hoe werkt het? Jij stuurt mij een tekst die je zelf hebt geschreven, maar waar je nog niet helemaal tevreden over bent. Vervolgens plannen we een feedbacksessie in. Tijdens deze sessie laat ik zien hoe het anders of beter kan en waar je op moet letten. Ook kun je me al jouw brandende vragen stellen over storytelling en tekstschrijven. Na afloop ontvang je een handige checklist die je kunt gebruiken om voortaan teksten te schrijven die de juiste impact maken.

Wat je verder nog wilt weten:

  • Je betaalt hiervoor 175 euro (excl. btw).
  • Soort tekst: bijvoorbeeld een blogartikel, webtekst, brochuretekst of nieuwsbericht.
  • Lengte van de tekst: maximaal 1.000 woorden.
  • De feedbacksessie duurt een uur en vindt plaats via Microsoft Teams.
  • Aanmelden kan via redactie@jiproducties.nl.

2. Starten als zelfstandig tekstschrijver

Starten als zelfstandig tekstschrijver is geweldig, maar ook spannend. Het roept allerlei vragen op. Al die vragen mag je aan me stellen tijdens een digitaal kopje koffie (of thee). Op die manier hoef je niet zelf het wiel uit te vinden en kun je leren van de slimme en minder slimme dingen die ik deed in de bijna tien jaar dat ik nu zelfstandig tekstschrijver ben.

Hoe werkt het? Jij stuurt me van tevoren welke brandende vragen je nu al hebt of waar je tegenaan loopt, zodat ik me goed kan voorbereiden. Vervolgens plannen we een digitaal kopje koffie in. Tijdens dit gesprek mag je natuurlijk nog veel meer vragen over copywriting, journalistiek en ondernemen.

Wat je verder nog wilt weten:

  • Je betaalt hiervoor 75 euro exclusief btw (90,75 inclusief btw).
  • Voor startende tekstschrijvers, redacteuren en copywriters.
  • Praktische tips voor een vliegende start.
  • De feedbacksessie duurt een uur en vindt plaats via Microsoft Teams.
  • Aanmelden kan via redactie@jiproducties.nl.

3. Structureren als een pro

Je weet precies wat je wilt vertellen, maar eenmaal uitgetikt ziet het eruit als een grote woordenbrij. Herken je dit? Dan werkt jouw brein waarschijnlijk sneller dan je vingers kunnen typen. Met als resultaat een tekst die voor een buitenstaander niet meer te volgen is. En dat is jammer, want jouw geniale ingevingen verdienen een geniale tekst. Tijdens een digitaal kopje koffie leer ik je structureren als een pro.

Hoe werkt het? Jij stuurt mij een concepttekst, e-mail of spraakbericht waarin je vertelt wat voor soort tekst je wilt schrijven en wat er allemaal in moet komen. Vervolgens plannen we een digitaal kopje koffie in. Tijdens dit gesprek gaan we helderheid scheppen in jouw verhaal en geef ik je praktische handvatten om je tekst logisch op te bouwen.

Wat je verder nog wilt weten:

  • Je betaalt hiervoor 175 euro (excl. btw).
  • Soort tekst: van e-mailteksten en nieuwsberichten tot onderzoeksverslagen.
  • Inclusief structuurdocument om al je teksten efficiënt op te bouwen.
  • De feedbacksessie duurt een uur en vindt plaats via Microsoft Teams.
  • Aanmelden kan via redactie@jiproducties.nl.

Heb je specifieke vragen, zijn er onderwerpen waar je mee worstelt of heb je een boodschap die je niet op de juiste wijze onder woorden kunt brengen? Neem contact op en laat het me weten!